کانون خانواده یکی از پراهمیت ترین مقوله هایی است که در اسلام درباره آن صحبت به میان آمده است. تعبیراتی که در قرآن وروایات درباره خانواده به کار رفته است ،به خوبی این مدعا را روشن می نماید. خدای سبحان ،درسوره مبارکه نساء ازپیوند ازدواج که موجب تشکیل خانواده می شود به ((میثاق غلیظ)) یا پیمان محکم یاد نموده است.




درسوره مبارکه نحل ،خانواده ((نعمت الهی)) نامیده شده ورسول گرامی اسلام(ص)آن را محبوب ترین وعزیز ترین بنا نزد خدای سبحان توصیف کرده است. اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که بکارگیری فن اوری تلفن همراه به صورت ناصحیح کانون خانواده را مورد تهدید قرار داده و مع الاصف آسیب هایی را به همراه داشته است.

کم رنگ شدن ارتباط اعضای خانواده

یکی ازکارکردهای مهم خانواده ایجاد آرامش است که قرآن کریم در سوره روم بدان اشاره می فرماید. هرکدام از اعضای خانواده ساعاتی از روز را به دور از همدیگر بوده ولحظات پرهیاهویی را سپری می کنند. زمانی که همه به خانه برمی گردند فرصتی مغتنم برای صحبت و کسب آرامش فراهم می شود.در واقع هرکدام از زن ومرد واعضای خانواده پس از ساعت ها کار وتلاش دربیرون از خانه نیاز دارند به دور ازمحیط شلوغ کاری ،،برای کسب آرامش وتجدید قوا با یکدیگر صحبت کنند ودرکنارهم باشند .اما متاسفانه این نیاز براثر استفاده غیر صحیج از رسانه ها خصوصا از تلفن های همراه پایمال شده است. براساس آمار موجود ارتباط کلامی خانواده ها که نیاز اول هر خانواده است ونقش به سزایی درایجاد آرامش دارد بسیار کم شده است به طوری که تنهادقایقی چند در طول روز اعضای خانواده با هم صحبت می کنند و درمقابل وقت زیادی صرف تماشای تلویزیون ،کار بارایانه ،اینترنت وتلفن همراه می شود.

کم رنگ شدن ارتباط های خانوادگی باعث بروز آسیب های متعددی است که هرگز نمی توان از آن چشم پوشی کرد .ارتباط های نامشروع وآمارهای بالای طلاق شرعی وعاطفی خود گواه براین است که ارتباطات خانوادگی دچار آسیب جدی شده است.

کاهش نظارت خانواده

کنترل ونظارت خانواده ،خود عاملی برای ترک وکنار گذاشتن گناهان است.همیشه برمواظبت و نظارت والدین نسبت به فرزندان تاکید شده است تا به این طریق مانع از گرفتار شدن آن ها در منجلاب گناهان شوند. اما امروزه با توجه به گرایش جوانان وحتی نوجوانان به سمت استفاده از تلفن های همراه قدرت کنترل والدین به شدت کم رنگ شده است و این خود عاملی برای گرایش به سمت مسائل غیراخلاقی است.جوانان معمولا فضای درون تلفن همراه خود را یک فضای شخصی وحریم خصوصی تلقی می کنند وبا قفل گذاری بر روی آن ،دسترسی ونظارت والدین به تلفن همراه خود را به شدت کاهش می دهند.