امروزه ماهواره یکی از ابزارهای بسیار خطرناکی در تهاجم فرهنگی است که این روزها در خانه های بسیاری از ما ایرانی ها جا خوش کرده است این ابزار بیشتر از منفعتش شعله های آتشی شده که به جان کانون گرم خانواده های سنتی و مذهبی ایرانی افتاده است.

یکی از مولفه های مهم در سبک زندگی، خوراک و سبک آن است از خوردن و نوشیدن گرفته تا چگونگی طبخ آن. شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نیز با هدف تغییر الگوهای  زندگی ایرانی به این مسئله توجه ویژه ای داشته و برنامه های متنوعی را با این هدف تهیه، تولید و پخش می کنند.

وجود تعداد قابل توجهی برنامه آشپزی در شبکه های مختلف ماهواره ای فارسی زبان نیز سهم ویژه ای در تغییر الگوی غذایی مخاطبان خود دارند و اکثر این شبکه های ماهواره ای به ترویج مشروبات الکلی، گوشت ها و غذاهای حرام و ترویج فرهنگ و اندیشه غربی در سبک آشپزی خود می پردازند.

شبکه ماهواره ای من و تو در کنار آموزش آشپزی فرهنگ شراب خواری، سیاه نمایی شخصیت ایرانیان، ترویج سبک زندگی غربی و دور از شئون ایرانی را دنبال می‌کند.

«بفرمایید شام» یکی از برنامه‏های تلویزیون «من و تو» می‏باشد، امتیاز آن از شرکت «ITV GLOBAL» انگلستان خریداری شده. در این برنامه 4 فرد عادی دعوت می‏شوند که هر کدام برای یک شب آشپزی کنند و رقابت شروع می‏شود. هر شب یک نفر میزبان است و باید برای 3نفر دیگر آشپزی کند، در هرشب 3نفر میهمان به میزبان به صورت کاملاً مخفیانه امتیاز می‏دهند تا اینکه شب آخر فردی که بیشترین امتیاز را کسب کرده برنده 1000 پوند خواهد شد.

 این برنامه با هدایت صدای یک نفر که نقش راوی را ایفا می‏کند آغاز می‏شود و این فرد در طول برنامه اشکالات شرکت‏ کنندگان را به صورت تمسخرآمیز بیان می‏کنند، جالب این جاست که در این برنامه هر شب شروع سفره غذا با سرو مشروب است و اگر احیاناً فردی تمایلی به خوردن مشروب نداشته باشد به صورتی کاملاً زیرکانه از سوی راوی تخریب می‌شود.

ترویج مشروبات الکلی به شکلی گسترده و فراگیر در قریب به اتفاق سریال های ماهواره ای و در تمام قسمت های پخش شده در اشکال مختلف و به بهانه های گوناگون در میان سکانس ها، شاید مهم ترین مولفه از این هجمه سریالی باشد که به دنبال تاثیرگذاری و القای تصاویر و مفاهیم مرتبط بر ذهن مخاطب است.

نمایش متعدد شراب به عنوان عنصر اصلی پذیرایی در مهمانی ها و مراسمات و یا به عنوان رایج ترین راه درمان افسردگی و شکست های عاطفی از جمله راهکارهای شبکه های ماهواره ی برای عادی جلوه دادن استفاده از شراب است.

تفاوت سریال های شرقی و غربی در خصوص مصرف شراب توسط زنان و دختران است، در سریال های غربی، زن ها به راحتی مردان و حتی بیشتر از آنها شراب می نوشند و حتی شراب و سیگار برای زن به عنوان یک ارز اجتماعی و نشانه آزادی و جسور بودن او معرفی می شود اما در سریال های شرقی مانند سریال های ترکیه ای، زنان به مراتب کمتر به سراغ شراب می روند اگر چه در جشن ها و مهمانی ها، پروایی از آن نداشته و همپای مردان لب به شراب می زنند.