زنان ,ایـن عنـاصـر فضیلت و ارزشهای الهی دارای بـرکـات زیـادی هستند و به عنـوان نیمـی از جامعه بشریت ,همـواره بیشتریـن بار مشکلات را بـر دوش می کشند و نـوعا شـریک غم خانـواده مـی باشنـد.  اسلام برخلاف جـوامع و تمدن جاهلـی که زنان را حقیر و ضعیف و دون شمرده و آنان را در خـدمت ابتذال و فساد گـرفته بـود ,به زنان ,شخصیتـی باکرامت و مقامی والا بخشید.

زنان ,ایـن عناصر عفاف و نجابت ,نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگـی ایفـا کـردنـد ,بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامـی و تداوم انقلاب اسلامـی حرف اول  را زدند و با حضـور در صحنه انقلاب اسلامی ,تـوطئه های دشمنان را در عرصه های گوناگون فرهنگی ,نظامی ,اقتصادی ,اجتماعی ,سیاسـی و  ...نقـش بـر آب سـاختنـد.

زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویـش را یافتند و به مقام و منزلت والای خـویـش پـی بردند و بینـش سیاسـی ,فرهنگـی و اجتماعی پیدا کردند.

زنان مسلمان از حالت بـی اعتنایی بیرون آمدند و نسبت به سرنـوشت خـود و خـانـواده خـویـش و اسلام احسـاس مسـوولیت کـردند. در تهاجـم فرهنگـی غرب ,زنان را در مسلخ فروش کالا و فساد و فحشا قربانـی کرده و ایـن مرکز عطـوفت و فضیلت را به گرداب ابتذال کشانده بـودنـد.

در طـول پنجاه سال سیاه حاکمیت خانـدان فاسـد پهلـوی ,زنان مسلمان زیر فشار و یـورش فرهنگـی استعمار و استکبـار دست و پـا مـی زدنـد .رضـاخـان ایـن مهره استعمــاری و استبدادی ,خشـن ترین شیوه را در اشاعه فرهنگ مبتذل غرب ,در قالب کشف حجاب به کار برد.  اسلام و انقلاب آمـد و زنان را از ایـن منجلاب فرهنگـی نجات داد و آنان را به اخلاق اسلامـی و حجـاب و عفاف و فضیلتها آراسته ساخت.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران این مکان را فراهم آورد تا زنان و مادران ایرانی، روی کردی دوباره به شان و جایگاه مادر در نهاد خانواده داشته باشند . ارزش گذاری الهی حضرت امام (ره) بر نقش مادران در انقلاب و دفاع مقدس هشت‏ ساله و ایثار و شهادت و حماسه‏ هایی که این بانوان ایرانی در این دوران آفریدند، شاهدی بر این ادعاست .

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی حائز چنان اهمیتی است که به عنوان یکی از ویژگی‌های انقلاب شمرده شده است. حضرت امام (ره) به عنوان رهبر نهضت با درایت خویش متوجه این موضوع شده و نه تنها زنان را به مشارکت در انقلاب دعوت نمودند، بلکه شرکت آنان را در مراسم انقلابی واجب و لازم شمردند.

امام خمینی(ره) در این باره فرمودند: «اینجانب به زنان پرافتخار ایران ,مباهات می کنـم که تحولی آن چنان در آنان پیـدا شـد که نقـش شیطانـی  سال کـوشـش نقاشان خارجـی و وابستگان بـی شـرافت آنان ,از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و 55بیـش از دستگاههای تبلیغاتی مزدور را نقـش بر آب نمودند و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهـی ».

بانوان به برکت انقلاب اسلامی و هدایتهای پیامبرگـونه امام خمینی چنان از بینـش سیاسی برخـوردار شدند که دشمنان اسلام و انقلاب از گمراه ساختـن آنان ناامید و درمانده شـدند .زنان با شناختـی که از ماهیت و تـرفنـدهای دشمنان اسلام پیدا کـردنـد گام در میـدان مبارزه و سیاست نهادند و خصـم دون را از صحنه بیـرون رانـدنـد.

بچه های خـردسـال در آغوش مادران ,بـا اسلحه دژخیمان شاه پـرپـر می شدند ,و جوانان و نوجوانان در پیش رویشان بر زمیـن می افتادند و خـون سرخ شهیدانشان سنگ فرشهای خیابان را رنگیـن مـی ساخت ,اما آنان چون زینب کبری(س ) تـن به رضای خدا داده و پرصلابت و استوار در مقابل ستمگران مـی ایستادند و با ایثار جان و فرزند و صبر در مصیبتها , احسـاس رضـایت در انجـام وظایف خـویـش داشتند.

حضور پرشـور در صحنه انقلاب اسلامی از افتخارات بزرگ زنان مسلمان ایـران اسلامـی است، آنـان در همـان روزهـای نخستیـن انقلاب وارد میدان مبارزه شدند و با جهاد خـود قدم به قدم ,انقلاب اسلامـی را یاری کردند .زنان با عزمـی استـوار علیه طاغوت و استکبار جهانی به صحنه مبارزه آمـدند و دیـن خـود را نسبت به اسلام و انقلاب به خـوبـی ادا کـردنـد .

در واقع اگر صبر این زنان و همکاری و یاری آنان با مردان نبود شاید این مقاومت‌ها ادامه پیدا نمی‌کرد و ریشه‌های سازنده و شکل دهنده انقلاب پا نمی‌‌گرفت. مهم‌‌ترین نکته در پیروزی انقلاب اسلامی، تحول شگرفی است که در نحوه نگرش به جایگاه زنان در جامعه اتفاق افتاد که بی‌شک در پرتو تعالیم عالیه و نورانی اسلام ناب محمدی (ص) حاصل شد.