چشم چرانی یکی از انحرافات و بیماری های خطرناک است که نتایج شوم و خانمان سوز بسیاری دارد و منشا اصلی این بیماری، بدحجابی زنان و هوسرانی مردان می باشد. یکی از ساده ترین راههای ارتباط با دیگران نگاه کردن است، زیرا حواس دیگر انسان هر کدام در جای خود ساکن هستند و تا چیزی به آنها نرسد در طلب آن بر نمی آیند، ولی چشم از دور و نزدیک همه چیز را صید می کند و شعاعش تا آنجا که مجال دید است، همه چیز را در بر می گیرد. علما و بزرگان دین گفته اند ساده ترین راه نفوذ شیطان در وجود انسان و تسخیر قلب، نگاه کردن است. بر اساس تحقیقات انجام شده درباره انحرافات جنسی یکی از مهمترین و قوی ترین محرک های غریزه جنسی نگاههای شهوت انگیز است که در این میان چشم نقش اصلی را در انحرافات اخلاقی ایفا می کند. اگر چه مناظر شهوت انگیز مصادیق متعدد و فراوانی دارند و دیدن بدن نامحرم، دیدن انواع عکس ها، ماهواره و اینترنت و...را در بر می گیرد، اما به لحاظ اینکه مردان بیشتر از زنان نسبت به مناظر شهوت انگیز حساس هستند، بنابراین روی سخن در اینجا بیشتر مردان و پسران جوان خواهند بود. به طور کلی چشم دروازه ورود تصورات و اندیشه ها به وجود انسان است. در اکثر موارد ما ابتدا چیزی را می بینیم و سپس درباره آن می اندیشیم و در ذهن آن را پردازش می کنیم. از این رو نگاه مواد اولیه و مصالح لازم تصور و تخیل را فراهم می کند؛لذا اگرنگاه ما شهوانی و نامشروع باشد بدون شک زمینه ساز افکار خطرناک و دردهای روحی و روانی خواهد بود. افرادی که چشم های هرزه دارند همیشه دستخوش رنج های روحی و دردهای درونی بیشماری می شوند که جملگی محصول نگاههای نامشروع و نظر بازی های آنهاست. چشم چرانی که خود در واقع نوعی از انحراف های اخلاقی و جنسی است، به تعبیر روایات اسلامی یک نوع زنا محسوب می شود. چشم چرانی افزون بر تاثیرات روحی و روانی فراوان مهمترین آنها به تعبیر روایات؛ حسرت و اندوه، گرفتاری در دام فساد و منکرات جنسی است و دارای عوارض مادی و منشا بیماری های جسمانی زیادی نیز می باشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از دشواری تنفس، درد اطراف قلب، ضعف و خستگی عمومی و دایمی بدن و تپش قلب. زیانهای چشم چرانی -حسرت و اندوه طولانی امام صادق(ع)می فرمایند؛ نگاه شهوت آلود، تیری مسموم از تیرهای شیطان است و چه بسا نگاه شهوت آلودی که حسرتی طولانی بر جای می گذارد. امیرمومنان علی(ع)نیز در این باره می فرمایند؛ هر فردی که چشم خود را آزاد بگذارد و به هر چیزی نگاه کند، حزن و اندوهش زیاد می شود. و نیز می فرماند؛بسا نهال هوسی که از نیم نگاهی کاشته می شود. -انحراف و هلاکت خداوند متعال در حدیثی قدسی درباره چشم چرانی می فرمایند؛ نگاه اول تصادفی مال توست، ولی نگاه دوم ضرر و زیان توست و نگاه سوم باعث انحراف و هلاکت توست. -غرق شدن در فتنه امام صادق(ع) می فرمایند؛ نگاه بعد از نگاه، شهوت و میل جنسی را در دل می رویاند و همین برای غرق شدن صاحبش در فتنه کافی است. امیرمومنان (ع)نیز می فرمایند؛ نگاه حرام راهنمای فتنه هاست. -رویش فسق و دوری از مسیر هدایت نقل شده است که حضرت عیسی(ع) به حواریون فرمودند؛از نگاه کردن به دختران اجتناب کنید زیرا نگاه بذر شهوت و تمایلات جنسی است و باعث رویش فسق در وجود انسان می شود. چه بسا انسان با چشم چرانی و نگاه به زنان و دختران آن چنان اسیر و پایبند شهوت شود که از دین خدا و مسیر هدایت خارج گردد و تمام هم و غمش ارضا غریزه اش گردد و جز به شهوت و اطفا آن به چیز دیگری نیندیشد. ثواب دوری از چشم چرانی رسول اکرم (ص) می فرمایند؛هیچ مرد مسلمانی نیست که نگاهش به زنی بیفتد و چشم خود را پایین اندازد مگر این که خدای متعال به او توفیق عبادتی دهد که شیرینی آن در دل خویش بیابد. امام علی(ع)می فرمایند؛هر که نگاههایش پاک باشد،اوصافش نیکو شود. از امیرالمومنین(ع)سوال شد؛برای حفظ چشم از گناه از چه و سیله ای می توان کمک گرفت؟امام فرمودند؛با در نظرگرفتن قدرت خداوند که بر نهانی های توآگاه است. احادیثی در مورد چشم چرانی زنای چشم پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: در مورد رابطه‌نامشروع برای هر عضوی از آدمی سهمی از زنا است؛ زنای چشم، نگاه کردن، زنای زبان، سخن گفتن و زنای گوش‌ها، شنیدن حرام است. " لِکلِ عُضْوٍ مِنِ ابْنِ ادَمَ حَظّاً مِنَ الزِّنا فَالْعَینُ زِناهُ النَّظَرُ وَ لِّسانُ زِناهُ الْکلامُ وَ‌الأُذُنان زِناهُما السَّمْعُ ". شوخی با زن نامحرم همچنین درباره شوخی کردن با نامحرم فرمود: هر کسی با زن نامحرمی شوخی کند برای هر کلمه ای که با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی می شود. " مَنْ فاکهَ بِامْرَأَةٍ لا یمْلِکها حُبِسَ بِکلِّ کلِمَةٍ کلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ..." . نگاه نامشروع حضرت علی ـ علیه السلام ـ به نقل از انجیل می فرماید: " در تورات نوشته شده زنا نکن، ولی من می گویم اگر حتی با نظر شهوت آلود به کسی نگاه کنی همان وقت در دلت با او زنا کرده ای". و نیز می فرماید:" نابینا بودن بهترازنگاههای نامشروع است » پس فاصله بین نگاه و گناه اندک است